Co zrobić, gdy przelew zaginie?
Opinie: Możliwość komentowania Co zrobić, gdy przelew zaginie? została wyłączona
Systemy realizacji przelewów międzybankowych mają za zadanie gwarantować, że przelew wysłany przez właściciela konta w jednym banku dotrze do właściciela konta w drugim banku. Mimo ciągłego unowocześniania systemów informatycznych i nieustannego nadzoru nadal zdarzają się sytuacje, w których przelew może zaginąć. Takie sytuacje zdarzają się rzadko, ale należy być na nie przygotowanym. Czasem może to być wina banków, systemów rozliczeń, a czasem samych osób wysyłających przelew.
Zdarza się, że klienci wysyłają przelewy mniej lub bardziej regularnie na dany numer konta (do znanego odbiorcy). W pewnym momencie pieniądze nie docierają jednak do odbiorcy. Może to oznaczać, że zmienił on numer rachunku, a stary rachunek został zamknięty. W takiej sytuacji przelew wysłany na taki numer rachunku powinien wrócić do nadawcy po kilku dniach. Banki zabezpieczają się na wypadek takich pomyłek klientów, więc nie powinno być kłopotu z odzyskaniem pieniędzy.
Zdarzyć się może, że przelejemy pieniądze na konto, które powinno być zamknięte – tak przynajmniej twierdzi odbiorca, który nie otrzymał przelewu. W przypadku, gdy konto faktycznie byłoby zamknięte pieniądze powinny wrócić do nadawcy po kilku dniach (tak jak to było opisane w pierwszym punkcie). W nielicznych przypadkach może się okazać, że konto nie zostało zamknięte, mimo iż jego właściciel jest przekonany o tym, iż taki rachunek zamkną. Może to wynikać z błędu systemu bankowego lub pracownika zamykającego rachunek, który nie dopełnił wszystkich formalności. W takim wypadku odbiorca przelewu może go znaleźć na starym koncie. Jeżeli nie ma do niego dostępu niezbędna może okazać się reklamacja w banku. Pozwoli to ustalić gdzie został wysłany przelew i gdzie są pieniądze.
System bankowy jest tak skonstruowany by pomylenie numeru konta poprzez błędne wpisanie cyfr było jak najmniej prawdopodobne. Jednak żaden system nie jest doskonały, więc sporadycznie mogą zdarzyć się sytuacje, w których numer wpisany błędnie będzie należał do innego odbiorcy niż ten, do którego przelew miał zostać wysłany. Istnieje też możliwość pomylenia całego numeru konta, czy danych przelewu – na przykład wypełnienie przelewu danymi innego odbiorcy niż ten, do którego miał być przelew wysłany. W takiej sytuacji można zgłosić się do odbiorcy w celu wyjaśnienia sytuacji i odzyskania pieniędzy. Jeżeli nie uda się takiej sytuacji rozwiązać polubownie należy pamiętać, że za zlecającym przelew stoją przepisy prawa pozwalające na drodze prawnej starać się o odzyskanie środków.
Istnieją specjalne wirusy komputerowe, które mogą podmieniać dane w zleceniach przelewów czy formularzach przelewów jednorazowych realizowanych za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Takie złośliwe oprogramowanie może na przykład podmieniać dane kopiowane z formularzy czy rachunków na dane rachunku złodziei. Gdy ktoś zauważy takie nieplanowane przelewy do nieznanych odbiorców powinien niezwłocznie skontaktować się ze swoim bankiem i przeskanować swój komputer pod kątem wirusów itp. niechcianego oprogramowania. Może być również konieczne zgłoszenie sprawy na Policję.
Gdy nadawca nie ma kompletnie pojęcia, co stało się z przelewem, a wszystko wskazuje na to, że wysłał go prawidłowo na odpowiedni numer konta jedyną drogą może być reklamacja złożona w banku. Taki bank powinien wyjaśnić, co stało się z zaginionymi środkami.